اسکیت راکر

راکر چیست؟

در هنگام خرید اسکیت ممکن است اصطلاحاتی به گوش شما بخورد که قبل تر واژه ای نظیر آن را نیز نشنیده باشید. یکی از واژه های خاصی که در این چنین مواقع ممکن است بشنوید راکر است. مثلا فروشنده می گوید این اسکیت راکر است یا این کفش قابلیت راکر شدن از طریق تیغه کفش را دارد و اصطلاحاتی این چنینی که برای شما گنگ باشند و حتی شما را در هنگام خرید سردرگم کنند. یکی از اهداف ما از ارائه این مقالات، آشنایی شما عزیزان با این اصطلاحات است. در این مقاله تلاش بر این است که اصطلاح راکر، فریم راکر و مدل های مختلف راکر را برای شما توضیح دهیم که نه تنها در هنگام خرید سردرگم نشوید بلکه بتوانید کفشی که مناسب شماست را به راحتی انتخاب کنید.

پیش از توضیح اصطلاح راکر، لازم است بدانید که چرخ های اسکیت به دو شکل فلت (FLAT) و راکر (rocker) زمین را لمس می کنند. اگر اسکیت را بر روی زمین صاف قرار دهید و همه چرخ ها، هم زمان زمین را لمس کنند، اسکیت فلت FLAT است. اما اگر اسکیت را بر روی زمین صاف قرار دادید و تمامی چرخ ها، هم زمان زمین را لمس نکردند اسکیت راکر است. برای درک بهتر و آسان تر شدن این مفاهیم، در ادامه حالت فلت و انواع راکرها را به همراه عکس توضیح خواهیم داد.

انواع راکر

ورزشکاران رشته های مختلف اسکیت برای این که بتوانند حرکات مخصوص آن رشته را بهتر اجرا کنند و قدرت مانور بیشتری در بسیاری از حرکات داشته باشند اسکیت های خود را به شکل های گوناگونی راکر می کنند. اسم هر یک از اسکیت ها به مدل راکر کردن آنها بر می گردد:

  • راکر یا فول راکر (Full Rocker)
  • راکر پنجه (Toe Rocker, Front Rocker)
  • های لو راکر (HighLow Rocker)
  • آنتی راکر (Anti Rocker)

فول راکر

فول راکر بیشتر در رشته اسکیت فری استایل دیده می شود. برای ایجاد قدرت مانور بیشتر و راحتی برای انجام حرکت های نمایشی اسکیت های این رشته غالبا به صورت راکر عرضه می شوند. در این اسکیت ها، تیغه یا فریم به گونه ای طراحی شده که در صورت نصب چرخ های یک سایز، در صورتی که اسکیت را روی زمین صاف قرار دهید چرخ اول و چرخ آخر از سطح زمین 4 میلی متر بالاتر باشند. یعنی فریم راکر است. برای این مدل راکر کردن، اصطلاح مدل موزی نیز به کار می رود. البته در رشته فری استایل شاخه اسپید اسلالوم بعضی از بازیکنان اسکیت های خود را فقط راکر پاشنه می کنند که این یک امر سلیقه ای است.

لازم به ذکر است اسکیت سوارهای رشته هنری نیز به این شکل اسکیت های خود را راکر می کنند یعنی چرخ وسط نسبت به دو چرخ دیگر پایین تر قرار دارد، اما نمی توان گفت باید اسکیت نمایشی راکر باشد. این موضوع بستگی به راحتی و عادت بازیکن دارد. البته لازم است بدانید که یکسری از تیغه های اسکیت نمایشی نیز مانند تیغه های اسکیت فری استایل راکر هستند یعنی شما زمانی که چرخ های با سایز یکسان بر روی اسکیت خود نصب کنید باز هم اسکیت به صورت فول راکر می باشد.

راکر پنجه

این مدل راکر به این صورت است که چرخ جلو اسکیت سوار از بقیه چرخ ها کوچک تر بوده و امکان تغییر مسیر آسان تر و یا سهولت در چرخش ها را به اسکیت سوار می دهد.

های لو راکر

های لو راکر را می توان به این صورت توضیح داد که چرخ ها از پاشنه به سمت پنجه به ترتیب کوچک و کوچک تر می شوند و این امر موجب می شود که اسکیت سوار وزن خود را به جلوی اسکیت منتقل کند و همیشه در حالت آماده به حرکت باشد. بیشتر هاکی بازان به خاطر این که همیشه در حالت اسپرینت باشند از این مدل راکر در اسکیت های خود استفاده می کنند.

آنتی راکر

آنتی راکر نیز حالتی هست که در آن دو چرخ وسط از چرخ های پنجه و پاشنه کوچک تر است و این حالت، بیشتر برای اسکیت سواران رشته رولرفری استایل (اسکیت اگرسیو) دیده می شود. این امر موجب می شود که راحت تر از تیغه و دو چرخ وسط برای انجام حرکت های نمایشی استفاده کنند. چرخ های وسط عمدتا بسیار سخت می باشند و در بسیاری موارد نیز از پلاستیک به جای چرخ استفاده می کنند چون نیازی به چرخش آن ها نیست.

اسکیت خود را چگونه راکر کنیم؟

راکر کردن اسکیت بستگی به تیغه اسکیت دارد. از این نظر تیغه ها را می توان به 3 مدل تقسیم کرد که در ادامه توضیح خواهیم داد که در هر حالت چگونه امکان راکر کردن اسکیت وجود دارد.

تیغه یا فریم فلت

در صورتی که بخواهید تیغه های فلت را راکر کنید لازم است از چرخ هایی با سایز متفاوت استفاده کنید. به این صورت که اگر اسکیت چهار چرخ باشد می بایست دو چرخ وسط را یک سایز بزرگ تر از چرخ ابتدا و انتهای اسکیت تهیه کرده و نصب کنید. اسکیت فلاینگ ایگل BKB و FBS نمونه ای از این مدل راکر می باشد.

تیغه یا فریم راکر

این تیغه ها بسته به رشته تخصصی، راکر تولید می شوند و نیاز نیست اسکیت سوار به فکر تهیه چرخ در سایزهای مختلف باشد. با نصب چرخ های هم سایز، یک اسکیت راکر مناسب رشته تخصصی خود در دست خواهید داشت که می توانید حرکاتی که مخصوص آن رشته است را راحت تر اجرا کنید. حال این تیغه ها بسته به رشته تخصصی مدل های مختلفی، راکر تولید می شوند.

تیغه هایی با قابلیت فلت و راکر

این مدل تیغه ها، امروزه در بیشتر برندهای اسکیت دیده می شوند که به اسکیت سوار این امکان را می دهند که بتواند در هر زمان که می خواهد به راحتی با باز کردن و بستن پیچ، اسکیت را از حالت فلت به حالت راکر درآورد و یا بالعکس. دو مدل اسکیت که هم قابلیت فلت بودن و هم راکر شدن را دارا می باشند در ذیل آمده است که می توانید از آن ها دیدن نمایید.

**اگر بخواهیم دقیق درباره مطلب فوق توضیح دهیم باید بگوییم که این تیغه ها به گونه ای طراحی شده اند که پیچ های آن ها، در دو حالت یعنی رو به بالا و رو به پایین بسته می شوند. در حالتی که فلش بر روی پیچ رو به بالا بسته شوند اسکیت راکر خواهد بود و در حالتی که رو به پایین بسته شوند، اسکیت فلت خواهد شد و دیگر نیاز به تهیه چرخ اسکیت در سایزهای مختلف نیست. یعنی هم اسکیت فری استایل داریم و هم اسکیت تفریحی که از نظر اقتصادی بسیار مناسب است. **

برای هر اسکیت چه مدل راکر کردن استفاده می شود؟

اسکیت سرعت نیاز به راکر شدن ندارد و می بایست تمامی چرخ ها در حالت معمولی بر روی زمین قرار گیرند، چرا که تماس تمامی چرخ ها با زمین این امکان را به اسکیت سوار سرعت می دهد که سرعت خود را افزایش دهد.

اسکیت فری استایل می بایست فول راکر یا همان راکر موزی باشد که این امر قدرت مانور اسکیت سوار را افزایش داده و باعث می شود به راحتی در مانع ها به چرخش در آید و حرکات نمایشی خود را راحت تر اجرا نماید.

برای اسکیت نمایشی نیز فول راکر یا همان راکر موزی توصیه می شود که باعث می شود قدرت مانور اسکیت سوار افزایش یابد و راحت تر حرکات نمایشی خود را اجرا کند. (البته اجباری در این که اسکیت حتما باید راکر باشد نیست و این امر سلیقه ای است).

برای اسکیت هاکی بیشتر از راکر های لو استفاده می کنند که این امر باعث می شود همیشه در حالت تهاجمی و آماده به حرکت قرار گیرند. بعضی تیغه ها با این قابلیت تولید می شوند ولی اگر این گونه نباشند لازم است دو چرخ عقب را بزرگ تر از دو چرخ جلو نصب نمایید که به حالت راکری که مورد نیاز این رشته است برسید.

اسکیت رولرفری استایل یا همان اسکیت اگرسیو نیز از آنتی راکر استفاده می کنند که استفاده از حالت آنتی راکر پریدن بر روی میله ها و انجام حرکت نمایشی را راحت تر می نماید.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که امروزه این حالت های راکر شدن توسط تولید کننده در هنگام تولید تیغه اسکیت تخصصی انجام می شود و دیگر نیاز نیست که شما نگران درست انجام دادن این حالت راکر کردن در اسکیت های خود باشید.

افرادی که به تازگی قصد شروع اسکیت را دارند بهتر است از اسکیت فلت استفاده کنند چرا که باعث می شود تعادل بیشتری داشته باشند که این فاکتور برای شروع این ورزش بسیار مهم است و بعد از گذراندن دوره مقدماتی و ورود به دوره تخصصی به نسبت رشته تخصصی خود از اسکیت های راکر استفاده نمایند.

2 دیدگاه برای “راکر چیست؟”

  1. سلام
    مرسی بابت مقاله تون.
    مفید و مختصر و خیلی ساده راکر رو توضیح دادین.

    شما کسی رو واسه آموزش اسکیت به صورت حرفه ای می تونید معرفی کنید؟ (من ساکن غرب تهرانم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!