بلبرینگ سرامیک

بلبرینگ سرامیک چیست؟

 بلبرینگ های سرامیکی (Ceramic Bearings) از ساچمه هایی با جنس سیلیکون نیترید ساخته می شوند. ساچمه های ساخته شده از سیلیکون نیترید حدودا 60درصد سبکتر از ساچمه های استیل هستند ولی در عین حال بسیار محکم تر از ساچمه های استیل هستند. این بلبرینگ ها علاوه بر اینکه روغن کاری خود به خودي (Self-Lubricate) دارند، 80٪ سریعتر از بلبرینگ هاي استاندارد کار می کنند. آنها نه تنها در برابر ضربه شدید جسم خارجی مقاوم هستند ، بلکه در شرایط سخت مانند درجه حرارت بالا، عدم روغن کاری و حتی محیط های دارای خوردگی بالا، منحصر به فرد عمل مي كنند.

بلبرینگ سرامیک، بلبرینگ محبوب اسکیت سوارهاست چرا که دارای استحکام بسیار بالا ، اصطکاک کم و طول عمر بسیار بالاتری نسبت به بلبرینگ های فلزی هستند. امروزه بسیاری از شرکت ها بلبرینگ های سرامیکی تولید می کنند و اسکیت بازهای حرفه اي نیز برای راحتی بیشتر هنگام ورزش از این نوع بلبرینگ استفاده می نمایند.بلبرینگ های سرامیکی از ترکیبات شیمیایی ساخته شده اند تا برای همیشه دوام و ماندگاری داشته باشند. این بلبرینگ ها برای بیش از 20 سال عمر می کنند ، و عملکردشان بعد از سال ها، همانطور است که در اولین روز بود.

در واقع بلبرینگ های سرامیکی برای مقاومت بیشتر در برابر دماهای بسیار بالا ساخته شده اند. بلبرینگ های فولادی هر چقدر که استاندارد و با کیفیت باشد در برابر دمای بالا ضعیف هستند و امکان خرابی در دمای بالا بسیار محتمل می باشد. با افزایش دمای هوا و بالا رفتن اصطکاک از چرخش مداوم چرخ ها، بلبرینگ ها به مشکل میخورند و مانند روزهای اول براحتی و نرمی عمل نمی کنند که این امر باعث پایین آمدن کیفیت اسکیت کردن شما می شود. اما بلبرینگ های سرامیکی که از ترکیبات شیمیایی ساخته شده اند برخلاف نوع فولادی آن، تا دمای 1320 درجه سانتیگراد مقاوم هستند به نحوی که ذره ای در کیفیت و نرمی چرخ های اسکیت شما تاثیر گذار نخواهد بود. اگر بخواهیم عمق مقاومت این نوع بلبرینگ ها را صریح بیان کنیم میتوانیم بگوییم که بسیار بیشتر از آنچه خودتان در گرما می توانید زنده بمانید مقاوم هستند.

زمانی که متوجه علاقه شدید خود به ورزش اسکیت بشوید هرگز سراغ عاملی که بتواند ذره ای شما را از این ورزش دور کند نمی روید، به همین منظور از عواملی که باعث می شود شما همیشه نرم و راحت اسکیت کنید و از ورزش خود لذت ببرید انتخاب بلبرینگ سرامیکی می باشد.

بلبرینگ های سرامیکی تحت مقیاس ABEC قرار نمی گیرند و نیازی هم نیست! ، زیرا این بلبرینگ ها در توانایی های خود بسیار دقیق هستند به طوری که خود را با مقیاس خودشان رتبه بندی می کنند. با توجه به مقاومت بلبرینگ سرامیک در برابر ضربه محکم ، گرمای شدید و سایش زیاد ، آنها با هیچ رتبه بندی دیگری در بازار قابل قیاس نیستند. به جرات می توان گفت که آنها به عنوان معتبرترین بلبرینگ های امروزی به تنهایی ایستاده اند.

بلبرینگ فولادی و سرامیکی از نظر هزینه تفاوت چشمگیری دارند. قیمت بلبرینگ سرامیک بسیار بالاتر از نمونه های فلزی خود می باشد. دلیل اصلی قیمت بیشتر بلبرینگ های سرامیکی، خط تولید این نوع بلبرینگ می باشد. در واقع تولید سیلیکون نیترید (ترکیبات ساخت بلبرینگ های سرامیکی) ، در مقادیر عمده بسیار دشوار و در عین حال زمانبر می باشد در حالی که تولید انبوه بلبرینگ های فولادی عملاً زمان زیادی را نمی گیرد.

بلبرینگ های سرامیکی از نظر کیفیت و طول عمر بهترین ماندگاری را برای شما فراهم می کند. آنها تا زمانی که تصمیم نگیرید برای همیشه چرخ های خود را آویزان کنید ، به نرمی و راحتی ادامه خواهند داد. اگر بخواهم صادقانه بیان کنم شما ممکن است روزی به علتی نظیر بالا رفتن سن، مشکلات، مصدومیت و …. دست از ورزش بکشید ولی بلبرینگ های سرامیکی مانا هستند و همیشه مانند روز اول خواهند ماند. نیازی به تعویض آنها در مدت 6 ماه یا یک سال مانند بلبرینگ های استاندارد فولادی نخواهد بود و شما می توانید در تمامی شرایط با خیال آسوده از بلبرینگ های خود در هنگام اسکیت کردن لذت ببرید. به قول یک ضرب المثل انگلیسی انقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم تا مجبور باشم هر 6ماه دوباره بخرم!

در ادامه بخوانید: بلبرینگ سوئیس چیست؟

بلبرینگ های سرامیکی از نظر کیفیت و طول عمر بهترین ماندگاری را برای شما فراهم می کند. آنها تا زمانی که تصمیم نگیرید برای همیشه چرخ های خود را آویزان کنید ، به نرمی و راحتی ادامه خواهند داد. اگر بخواهم صادقانه بیان کنم شما ممکن است روزی به علتی نظیر بالا رفتن سن، مشکلات، مصدومیت و …. دست از ورزش بکشید ولی این بلبرینگ ها ماندگار هستند و همیشه مانند روز اول خواهند ماند. نیازی به تعویض آنها در مدت 6 ماه یا یک سال مانند بلبرینگ های استاندارد فولادی نخواهد بود و شما می توانید در تمامی شرایط با خیال آسوده از بلبرینگ های خود در هنگام اسکیت کردن لذت ببرید. به قول یک ضرب المثل انگلیسی انقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم تا مجبور باشم هر 6ماه دوباره بخرم!

آیا بلبرینگ های سرامیکی نیاز به روغن کاری دارند؟

یک کلام: خیر، بلبرینگ های سرامیکی روان کننده هستند ، با این وجود در محیط های مرطوب و ساحلی مقدار کمی روغن مانع زنگ زدگی پوسته های فولادی آن می شود که در واقع یک عمل معمول است.

بلبرینگ های سرامیکی ضد آب هستند؟

خیر، گلوله های سرامیکی تحت تأثیر زنگ زدگی قرار نمی گیرند، اما پوسته های فولادی بلبرینگ هنوز در برابر آب و زنگ زدگی آسیب پذیر هستند.

به یاد داشته باشید در هنگام خرید بلبرینگ مهم ترین نکته این است که مطمئن شوید بلبرینگ هایی با نام تجاری معتبر تهیه می کنید، زیرا صرف نظر از این که بر اساس کدام درجه (ABEC, ILQ , SG, SWISS, CERAMIC) مهر شده است، در صورت انتخاب یک برند معتبر و قابل اعتماد، بلبرینگ با کیفیتی خواهید داشت و تا مدت ها از صرف زمان و هزینه برای انتخاب و تهیه مجدد بلبرینگ بیمه خواهید بود. با توجه به بالا بودن قیمت بلبرینگ سرامیک انتخاب شما چیست؟ از نمونه های فلزی این محصول استفاده می کنید یا نمونه های سرامیکی؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

  • Khosrow
  • فروردین 25, 1400
  • 63 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!